Théâtre (1926)


Musique:
Paroles:
Livret: Noël Coward
Production à la création:

Même si la piècce a été écrite en 1922, elle n'est créée que le 24 août 1926 au St Martin’s Theatre de Londres.

Dans les années 1950, Coward a écrit: «It was my one and only expedition into Ruritania and I enjoyed it very much. Ruritania is a dangerous country where romantic clichés lurk in every throne-room, but at that time I was young and eager and valiantly oblivious of them. ... on the whole, I didn't make a bad job of it. The first act in Paris is a little forced and over-hectic, but the second and third acts contain some good moments. ... The whole play was illuminated by the magic of Madge Titheradge's acting. Her restrained emotion in the farewell supper scene ... and her stillness and dignity at the end of the play I shall always remember with loving gratitude.»


Création
En 1922, Coward est un dramaturge en devenir, mais il n’est pas encore devenu célèbre. Il écrivit The Queen Was in the Parlour au printemps 1922 alors qu’il séjournait à St Mary in the Marsh dans le Kent. Entre l’écriture de la pièce et sa première production, il faudra quatre ans. Il a eu deux titres temporaires – Nadya et plus tard Souvenir – avant l’adoption du titre final. En 1926, The Vortex () (1924) et Hay Fever () (1925) avaient rendus Coward célèbre, et le producteur Basil Dean a décidé de créer The Queen Was in the Parlour . La pièce fut inaugurée au St Martin’s Theatre le 14 août 1926 avant d’être transférée au Duke of York Theatre le 4 octobre, pour un total de 136 représentations.

Revival
The Queen Was in the Parlour est repris au Malvern Festival en 1932 avec Kate Cutler et le jeune James Mason. Dans ‘Theatrical Companion to Noël Coward’ de Mander et Mitchenson (2000), les auteurs font remarquer qu’il n’y a jamais eu de revival majeur à Londres ou à New York.

Adaptations cinématographiques
La pièce a été adaptée au cinéma à deux reprise. Une version anglo-allemande sous le titre original, a été tournée en 1927, avec Lili Damita et Paul Richter.
En 1933, une version américaine, sous le titre de Tonight Is Ours met en vedette Claudette Colbert et Fredric March.


Aucun dossier informatif complémentaire concernant Queen Was in the Parlour (The)

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Version 1

Queen Was in the Parlour (The) (1926-08-St Martins Theatre-Londres)

Type de série: Original
Théâtre: St Martins Theatre (Londres - Angleterre)
Durée :
Nombre : 136 représentations
Première Preview : 24 August 1926
Première: 24 August 1926
Dernière: Inconnu
Mise en scène :
Chorégraphie :
Producteur :
Star(s) :
Avec: Madge Titheradge, Francis Lister, Freda Godfrey, C. M. Hallard, Ada King, C. Disney Roebuck, Herbert Marshall, Lady Tree
Commentaires : Transferred to the Duke of York's Theatre on 4 October
Presse : The press expressed mild surprise that Coward, who had gained fame for his daringly controversial The Vortex, should turn to Ruritanian romance, but the reviews were generally friendly. The Times said "This is Mr. Coward in romantic vein, and little else matters so long as the romance goes with a swing. This it does indeed."

In The Daily Mail, Alan Parsons wrote, "It is all strong stuff, some of it witty stuff, some of it hot stuff, but Mr. Coward shows that he can construct what is known as a 'a well-made play' with the best of the Victorians.

In The Observer, St John Ervine wrote: "Mr. Coward gives us both his best and his worst in generous measure. There are passages and even scenes in this play so poverty-stricken and dull that one has difficulty in believing that anybody wrote them. They are followed by passages and scenes so swiftly sincere and dramatic that one is certain that nobody but Mr. Coward could have written them. He tells a story here, and tells it very well, but he still shows signs of too great facility."

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